Sidevisninger den seneste måned

tirsdag den 23. juni 2015

Vidunderlig dag ved Lake Louise

Lake Louise

Efter en noget urolig nat, pga. toget kørte tæt på og tuder kraftigt i hornet og buldre forbi med 50-80 togvogne, stod vi op kl. 8 - jeps vi sov længe. Pakkede vognen sammen i en fart og kørte op til Lake Louise. Vi ville være sikre på at få en parkeringsplads.

Vi gjorde os klar og spiste morgenmad der oppe. Godt vi var kørt derop tidligt, for det væltede ind med autocampere. Da vi var klar med støvler og ryksæk og ikke at forglemme klokkerne og bjørnesprayen, gik vi til søen.

Synet der mødte os var helt anderledes end i går aftes, lyset fra solen skinnede flot i vandet og hele scenariet var som en drøm. Man skal altså virkelig tage en dyb indånding og tro på det man ser.

Der var vildt mange mennesker omkring slottet, som ligger ved søen. Tusindevis af kinesere med grimme hatte og kæmpe solbriller, jeg er ked af at sige det, men sådan er det altså.

Vi fandt et skilt med de forskellige hikes på. Vi ville gerne gå en lang tur. Så vi valgte en som var omkring 13 kilometer. Lake Louise ligger i ca. 1,7 kilomteres højde og vi skulle trave op til omkring 2,1 kilometers højde.

Vi snørede støvlen en ekstra gang og gik så ellers derud af. Det var så flot nu længere vi kom omkring søen og kiggede tilbage på slottet. Vandet er stærkt turkisgrønt og man har mest lyst til at springe i, hvis ikke det lige var fordi det er frysende koldt.
Vi kom fri af søen og begyndte at gå opad og opad. Nogle steder var stien en ok grussti andre steder skulle vi op ad sten og igen andre steder var det trærødder vi skulle op ad.

Vi kom ind i tæt bevoksning og vi var lige pludselig de eneste på stien. Jeg spejder rundt til alle sider og høre lyde hele tiden 😂Jeg tog bjørnesprayen i hånden, ikke fordi jeg tror det ville hjælpe så meget 😆 Lige pludselig var der et ordentligt bulder, og jeg var sikker på, at nu blev det "thunderstorm" mens vi var helt her oppe. Vi kiggede op mod bjergtoppen, men kunne ikke rigtig se at der var nogen tordenskyer, kun klar blå himmel. Så vi gik videre.
Så mødte i endelig nogle andre mennesker, så slappede jeg af igen. Herren som vi mødte fortalte at det ikke var torden vi havde hørt, men gletcherne som kælvede. Vi stod lidt og sludrede med dem alt imens der røg flere kælvinger afsted. Det er vildt at se, der kommer et brag og så er der bare hvidt støv i luften hvor den er knækket af. Lyden er meget forsinket, så vi når ikke at se de ryge ned.

Vi stoppede lidt, da vi var nået op til det punkt, hvor man kan se hele søen højt oppe fra. Fantastisk syn.
Et pænt stykke oppe skulle vi gå helt ude på kanten af en meget smal sti på bjergsiden og jeg kan lige så godt sige det selv - jeg hader det!
Vi skulle videre op, hen over 2 gletchere, som var temmelig glatte og vi fik da også lige smidt en snebold.

Kim på vej hen over gletcheren

Oppe ved "målet" holdte vi en pause og fik en snack og noget mere at drikke. Vi blev underholdt af et par af de frække egeren, som tigger efter krummer.

Nå, men nu var vi kommet op, og så skulle vi jo også ned igen. Kim hyggede sig gevaldigt med at videofilme min gang på gletheren og på den smalle sti, det har vi så siddet og grint ret så meget af her til aften.
Vi kom forholdsvis hurtigt ned igen. Kom hen til slottet og fik vores magnet og så op i autocamperen.

Vi kørte direkte ned til restauranten fra i går, for at få frokost og komme på nettet. Ikke at vi ikke kan komme på nettet, altså når der er dækning, vi kan komme på med Kims telefon, for vi har købt et canadisk telefonnr. så vi kan komme på inernettet og tjekke op på vejret og campingpladserne.

Efter den sene frokost i Lake Louise, fik vi lige handlet og satte så kursen mod Banff.
Der var kun 56 km. så vi var der hurtigt. Fandt visitor center for at få af vide hvor campingpladsen lå. Der er irriterrende nok ikke adresser på bekræftelserne.
Men vi skulle ikke køre så langt, så var vi der. En rigtig skøn plads med en total vild udsigt til Rockie Mountains høje bjerge.

Vi har købt brænde og sidder og hygger ved bålet og kigger op på bjergene.
Vejret idag har været skønt. Masser af sol, men sjovt som det blæser koldt når man kommer højt op mellem bjergene.

De lover dejlig solskinsvejr igen i morgen, hvor vi skal ud på nye eventyr.  Vi vil se om vi kan få lejet nogle cykler og komme ud på en god tur på den måde.
Håber i alle har det godt, selv om vi kan forstå at det er rigtig møgvejr.

Og så lige dagens irriterrenden oplysning. Da vi ankom til Banff var det svært at finde "visitor center". Vi måtte ned gennem hovedgaden i vores 25 fod lange autocamper. Og her lå det så, ikke et smart sted, når folk skal have oplysninger om byen.
Vi parkerede på en sidegade. Og vi var i visitor centret i 10 min. Hmmmm......et stk. bøde på 55$ for at holde ulovligt, vi havde misforstået skiltet. Så vi skal lige finde City Hall, for at komme til at betale 😕