Sidevisninger den seneste måned

mandag den 22. juni 2015

Det smukkeste vi har set indtil videre

Mary-Lou skulle køre hjem idag, og da hun har over 400 km. til  Kamloops havde vi aftalt at stå tidligt op, så uret var stillet til kl. 6. Vi sov så videre til kl. 7 :-)
Vi fik lavet morgenmad og Mary-Lou pakkede og sagde farvel. Vi takkede hende selvfølgelig mange gange, for at have brugt en uge af sin ferie, på at vise os nogle fantastiske steder i British Columbia og Alberta.

Vi havde liiidddttt svært ved at komme ud af vognen her til morgen. For uden for var der lige nogle elks som havde taget ophold med deres kalv.

Vi fik ryddet op og badet og kørte så ned i Jasper by, for at gå på Tim Horton og drikke en kaffe og loade bloggen...

Vi vidste ikke helt hvad vi ville, vi synes vi havde set det vi ville se i Jasper. Så vi aftalte at køre mod Banff og se Athabasca Falls og nogle andre vandfald og så køre tilbage til Jasper for at sove, da vi jo havde betalt for en overnatning mere.

Men godt på vej derud af  Columbia Icefiel Parkway, blev vi enige om at vi ikke gad køre tilbage. Pyt med at vi havde betalt - hvor der handles der spildes.

Vi kom til Athabasca Falls og travelde ud og så dem. Utroligt så forskellige vandfaldene er, og det ene er mere brusende og flot end det andet.

Næste vandfald var Sunwapta Falls Canyon & Gorge, det var så en lidt heftig travetur ud til det, den hev godt i benene. Men fedt at få rørt sig :-)

Nu vi havde besluttet, at vi ikke ville køre retur til Jasper, skulle næste stop være Athabasca Glacieren. Vi ville op på gletcheren.
Vi ankom og gik til servicebygningen. Fik købt billetter til den næste bus som kørte der op.
Vi havde lige 20 min. til at løbe retur i vognen og skifte til lange bukser og tage vores dunjakker og rygsække.

Først kørte vi et stykke med en slags bus, som havde lidt ekstra muskler for at kunne køre så stejlt op. Herefter gik vi over i en ordentlig fætter af en bus, med kæmpe speicelle dæk og en meget stærk motor. Jeg har aldrig kørt ned ad noget så stejlt....puha

Vel oppe på gletcheren gik vi ud og så det spetakulære syn. Der var selvfølgelig koldt pga. isen. Vandet som løb i en lille bæk var krystal lyseblåt og lige til at drikke, det smagte dejligt og koldt. Det var flot deroppe fra og flot at se tungen på gletcheren. Ærgerligt at den faktisk smelter ret meget hvert år.

Bussen tudede i hornet og vi skulle komme retur til den så vi kunne køre ned igen. Puha...nu skulle vi køre stejlt op. Men det gik jo fint nok.
Vi fik købt vores magnet og gik så ned i vognen og spiste frokost, så kørte vi videre.
Vores destination var Lake Louise. Så håbede vi bare at vi kunne få plads på campingpladsen.

Denne dag var jo ikke planlagt, vi har først booket i Banff fra i morgen.
Vi var heldige at få en plads. Vi fik af vide at der var "bjørnevarsel", der havde gået en rundt på pladsen idag. Så vi skal jo nok lige have vores klokker og spray ved hånden.
Vi fandt vores plads, og kørte så hen til det sted hvor man kan tømme spildevand af og få frisk vand på.

Vi var ikke lige klar til at sidde på campingpladsen, så vi kørte ned i byen og fandt en restaurant og fik noget mad. Da vi var godt mætte kørte vi op til søen "Lake Louise".
Jammen jammen dog!!! Det er det smukkeste jeg nogen sinde har set. Man kniber sig næsten i armen for at tro at det er rigtigt. Normalt er billeder taknemmelige, men i dette tilfælde overstiger virkeligheden altså alle de fotos vi har set.

Billederne må tale for sig selv. Det var helt specielt som bjergene spejlede sig i vandet i skumringen. Vi tog et "par tusinde" billeder og var helt enige om, at dagen i mogen skal bruges der. Vi vil se om vi kan hike rundt om søen.
Nu var det blevet koldt og vi kørte retur til campingpladsen.

Vejret har været ret flot idag - dog ingen høje varmegrader, men solrigt og klart.
Nu er klokken 23.15 og vi er faktisk ret trætte, så vi siger godnat og sov godt :-)