Sidevisninger den seneste måned

onsdag den 24. juni 2015

Det var svært at komme igang idag

Vi havde sat vækkeuret til klokken 7 idag. Men vi kunne ganske enkelt ikke få øjnene op, der var ligesom lim på...Så den blev 8 før vi kom ud af sengen. Men vi skulle heller ikke nå noget idag, det var løse planer vi havde lagt.

Solen skinnede og vi gjorde morgenmaden klar uden for, men vejret ændrede sig hurtigt. Det er vi forberedt på, for det var noget af det første vi fik af vide da vi ankom. Du kan få flere årstider på samme dag. Så vi måtte lige hive morgenmaden inden for igen.

Vi gjorde os klar og kørte ned i byen og stillede autocamperen. Nu på en p-plads for autocampere og vi måtte godt holde der.
Så blev det Tim Hortons tid, med kaffe og lidt sødt. Og lidt net tid. Da det var klaret gik vi hen i vognen med tabletten og så gik vi hen på hovedgaden for at finde City Hall for at betale den dejlig bøde :-/

Så osede vi ellers butikker for en stund og fik købt lidt "dit og dat". Vi blev så lige enige om, at vi ville op til det sted hvor gondolaen var, så vi kunne komme op og se hele Banff og omegn fra toppen ( 2337 meter oppe ). Vi købte billeter og tog shuttlebussen op til hvor man kom på gandolaen. ( 1580 meter oppe ). Vi kom hurtigt til og blev bragt op ad bjerget. Det var en fantastisk udsigt over Banff. Jeg glemte helt, at jeg har det så dårligt med højder som disse, for jeg havde travlt med at kigge og fotografere. Så var vi oppe ( 2281 meter ). Det var vidunderligt at stå der oppe og kigge ud over Rocky Mountains og byen.

Vi gik på et brosystem helt op til udkigstårnet.

Her blev vi i den grad underholdt af alle tigge egernene. De er bare det sødeste og frækkeste. De tigger vildt så snart de høre en pose, fx fra en energibar eller lignende. Man må ikke fodre dem, men ingen kan lade være. De hoppede rundt for vores fødder, og til tider på vores fødder, og en kravlede op ad Kims ben for hængte sig i buksebenet. De er ikke til at stå for.

Vi købte frokost deroppe og kørte så ned igen. Der var jeg så ikke lige så glad som på vejen op. Men det gik jo fint og vi kom ned og tog bussen tilbage til byen.

Flere butikker blev tjekket ud og vi suppleret vores udstyr lidt. Det er omkring halv pris på sådan noget herover. Ikke på alt, men på det vi skulle bruge.

Maverne begyndte at knurre ved 19 tiden og vi fandt en dejlig restaurant som serverede noget ganske fremragende mad. Omkring ved 21 tiden kørte vi retur til campingpladsen. Der skulle lige tømmes "  gråt og sort" vand og der skulle frisk vand på. Her er ikke vand- og afløbstilslutning på pladsen, kun el. Der er et sted hvor man tapper af og fylder på.

Nu er det slappe af tid. Kim sidder og ser lidt film og jeg skriver - vejret er dejligt nu og vi kan sidde ude. Det har skiftet meget idag. Høj sol og ret varmt, til hurtigt på med trøjen, for lidt efter at smide den igen. Nu er dagene i Banff forbi og vi skal videre i morgen tidlig.

Lidt mere om Canada og canadierne:

• Vi oplever at alle er meget flinke og hjælpsomme. De er meget snaksaglige. Jeg har aldrig været i et land hvor der er så mange nationaliteter samme sted. Rigtig mange europæere er her for at arbejde og her i blandt har vi mødt flere danskere. Her er også en del danske turister som os selv.
  • Deres restauranter er kanon hyggelige og de laver godt mad til rimelige penge.
  • Rigtig mange går med hue ??
  • Deres færdselsregler er lidt som i USA. Dog er det helt nyt for os når man skal over gaden. Der bliver rødt for biler i alle retninger og så kan du enten gå over fodgængerovergangen som du kender det der hjemme eller man går diagonalt. Det fungerer genialt. Og man går ALDIG over gaden hvis ikke der er fodgængerovergang.
  • Vandet herover er så rent, vi kan drikke fra hanen, hvilket vi heller ikke har kunne på andre rejser, hverken i europa eller USA. Det smager rigtig godt. Håret får sit eget liv, ja måske kun mit, ikke så meget Kims ;-),  fordi vandet er så blødt.

Det er tid til at rydde lidt op i camperen og få vasket op, så det var alt for idag. I morgen går turen over Moraine Lake til Golden.

Husk du kan klikke på billederne for at få dem i større format:-)